Storbrorsans brev till Gottfrid

Idoljuryn sade att Gottfrid fått veckans svåraste låt.  Stämmer. Gotte normalt repar minst, har kortaste tiden med kompet och behöver inte ”ta i”.
– Nu fick han svåraste låten av alla. 

Storbrorsans Alfreds brev i slutet längre ner.


Elvislåten är egentligen filmmusik från 1968. Elvis kommer in i en bar och raggar på en brud.

När man skriver en låt för en platta, radio eller scen innehåller den klassiska delar som

1 Berättande vers
2 Svängig refräng som lyfter
3. Catchy stick

Det fanns inget av detta i A little less Conversation från Elvis B-film. Låten är rabblande av repliker i mycket snabb takt följt av ett stegrande i slutet. Sedan går Elvis ut med donnan.

Till på köpet var låten Gottfrid fick en omarbetad discoversion.
Snacka om Mission Impossible och Gottfrid fick jobba med massor av text.

Glidar´n fick slita med hasplande av ord, slang och uttal och få till det svängigt och tight.
men lyssna på hans fantastiska klang och naturliga vibrato i slutet.
På hotellrummet i gymkläder bara sitter det där. Omedvetet.
-Världsklass varje dag och svaret på varför han är kvar  men …. skulle han sätta allt live i TV.

Han går in med en självsäkerhet som är unik. Redan innan han börjat sjunga startar han signalerandet.

Han hoppar in på scenen och jordar sig i landningen.

Detta är min spelplan. Tro inget annat.
– Det har gått 4,5 sekunder och han har nu rört sig mer än flera gör på en hel låt.

!!!

Jag tar det igen

– Det har gått 4,5 sekunder och han har nu rört sig mer än flera gör på en hel låt.


Fortfarande innan han börjar sjunga:
– En gest till bandet.
Han höjer alltid alla andra omkring sig även när han är pressad och tvingas fokusera.
Han är sig själv. Generös.
Där har vi det. Leendet. Han tar till sig juryns ord men han väljer vilka delar han skall ta fasta på.  Så gör en trygg, tydlig yrkesman.  Han har fortfarande  inte börjat sjunga än men här är han redan inne i stugorna.
– Proffsigt och vant och avslappnat och tryggt och ösigt och glatt.
Fredagsstämningen i soffan stiger.


It’s a groovy night, sjunger han och höfterna hänger med. Är det Elvis så är det.


Han tittar i  rätt kamera av nio att välja på, vinglar med med benet som the King. Han har två agenter som kommit in i hans loge innan och sagt att de sitter på första bänk och de är inte här för att scouta talanger i allmänhet. De har kommit hit enbart för Gottfrid. Bara han är intressant för deras planer.

I allt detta sprutar han ut amerikanska filmrepliker i 200 och sången är som alltid i perfekt pitch. Aldrig någon gång sur hur mycket stress, belastning och tryck man lägger på Krantzen.
Han får det att se ut som en barnlek. Han varvar sina medtävlare som Bagge uttryckte det och . . .

… ser och hör man inte detta som alla i juryn ser.

Ser man inte detta som skrivare  i kommentatorsfält och på chatsidor är man inte blind och döv.
– Man har en penna som är missunnsam och tragisk.

GOTTFRID SÄTTER RUBBET.

Uttal, uttryck, scenisk närvaro, dans, sång, show, tuffhet, mjukhet, farlighet, hastighet, sväng, kontroll och röst, röst, röst.
Alla replikerna i början hade bett och skärpa.

Halva låten är trist, han går ner på lilla scenen, fångar upp huset, avvaktar . .
. . .  skapar band med publiken.


Så släpper han på fullt i det han springer tillbaka. Med perfekt sång så klart.
– Prova kuta och sjunga nån dag.

Den mindre stegringen i filmen gör han till ett supercrescendo i det han byter oktav och rensar luften under kamerorna.  Han gör Elvis en tjänst och lyfter låten från sömnigt tillrättalagt LasVegas-stuk till tiden före lumpen då Elvis var rebell och farlig.
Gottfrid drar på och avslutar med en kickup i melodin som inte finns för att få det höga tonläget ännu högre.

I en ekvilibristisk snärt, avslutar han tajmat med musiken som alltid sedan nio års ålder.  Han tar efter storasyster Ellen Krantz (Ellen Kay Band) som också är född med perfekt scenspråk. Han har den grova, muskulösa armen sträckt bakåt och låten är slut i en pose som inte ligger Elvis efter.

Han tog den svåraste låten, lyfte upp den från filmbakgrund till tidig sextiotalshitkänsla värdig The King.

– Han fick ett omöjligt uppdrag och vände det till en Gottfridlåt med allt det tryck, glädje, dansvillighet och rock and roll som han valt att leverera i Idol.
Mästerligt Gottfrid.  Mästerligt.
DÄRFÖR är han kvar i tävlingen när vi närmar oss en större scen.

Domarna konstaterade gemensamt :  Gottfrid, du har kvällens svåraste låt.

Sedan:

Kirsi
Jajamen Gottfrid det här var precis den utmaning i utvecklingen du behövde och DET HÄR VAR PERFEKT till 98 procent.

Nikki
Älskade det låga partiet men det höga blev väldigt skrikigt men så här är det Gottfrid: Man blir inte besviken när Gottfrid skall tolka Elvis Presley så är det bara.  Så mycket action going on.

Alex
Superproffsigt som vanlig. Personligen blir jag inte så superdrabbad  av din approach men jag måste respektera din jävla säkerhet och energi.

Bagge
DU ÄR DEN MEST TYDLIGA ARTISTEN Du vet EXAKT vad du skall göra, du är på din hemmaarena och jag gillade både pratet i början och jag GILLADE SLUTET
– HOME RUN MAN !!!!

Home run är alltså det vi taffligt i Sverige kallar varvning i brändboll.
GOTTE VARVADE DE ANDRA enligt Bagge!

Krantzfamiljen var bekymrad innan.

1. Låtvalet. Filmmusik i discotappning från kalkonfilmtiden
2. Att Gotte fick jobba är mycket ovanligt.
3. Det var mer som strulade. Han skulle haft en blå Elviskostym men den kom inte i tid. Han skulle då ha en vit Jeansjacka men den var för liten. Jackan han hade på sig kostade femtiotusen och det var osäkert om Idol fick tillgång till den.

Det var många osäkra moment i laddningen men Gotte bara flinade när vi oroade oss.

– Jag tar väl Krantzjackan bara, sade han enkelt, drog på sig sina jeans och sina vardagsboots.

Avslutar med storebrors brev på Fb till Gottfrid dagen innan framträdandet.

Hej bror! ??
Minns du när pappa tog oss med på en utflykt där borta? Vi sköt pistol och åt pizza. Det var sköj och gött och svetten rann ikapp med osten.

Ikväll ska du återigen upp på den stora blanka scenen. Jag har hört att låten känns besvärlig. Tänk om jag kunde hjälpa till på något sätt…
Det fanns en tid då jag fick plocka ned flingpaketet. Dra dig på bodyboard i vattenbrynet. Knyta snowboardskor. Idag är rollerna omvända. Du lagar mina bilar och påpekar när jag stressar sönder ett gitarrsolo.

Jag kan inte hjälpa dig på den stora blanka scenen ikväll. Du får ensam möta förväntningarna på att leverera.

Men vi är många som bär dig med våra mobiler. Du tycks appellera till hela åldersspannet. 2-åringar och 102-åringar (!) följer dig i rutan.
– Och vi vet.
Vi vet att du med denna låt står inför en utmaning.
Så låt mig vädja till raggare och music lovers över hela landet:
– Stretcha era telefonräkningar ikväll.
?? NU RÖSTAR VI SKITEN UR TV4:s VÄXLAR ! ! !

Älskar dig, brorsan. ?

Här kan du se Gottfrid varva.


Läsa mer sånt här! Du har kommit till motortidningen på nätet  Worldkustom.com Kolla in resten av månadens artiklar.  Här hittar du arkivet med alla tidigare nummer Ha kul!

sticker

En reaktion på ”Storbrorsans brev till Gottfrid

Lämna ett svar till Kenny Åkerberg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *